دوشنبه ٢٧ خرداد ١٣٩٨
عنوان
عنوان
اخبار > مديران دانشگاه بايد يك سر و گردن در علم و صعه صدر از ديگران بالاتر باشند
 


همکار پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی؛مديران دانشگاه بايد يك سر و گردن در علم و صعه صدر از ديگران بالاتر باشند
مديران دانشگاه بايد يك سر و گردن در علم و صعه صدر از ديگران بالاتر باشند
حجت الاسلام و المسلمين محمد رضا مصلح درباره انتظارات امام خميني (ره) از دانشگاه‌ها و عملياتي شدن مطالبات ايشان با خبرنگار كميته اطلاع رساني معاونت آموزشي پژوهشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها به گفت و گو پرداخت كه در پي مي آيد.

همکار پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی؛

مديران دانشگاه بايد يك سر و گردن در علم و صعه صدر از ديگران  بالاتر باشند

حجت الاسلام و المسلمين محمد رضا مصلح درباره انتظارات امام خميني (ره) از دانشگاه‌ها و عملياتي شدن مطالبات ايشان با خبرنگار كميته اطلاع رساني معاونت آموزشي پژوهشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها به گفت و گو پرداخت كه در پي مي آيد.

بسياري از علما و روشنفکران در عرصه دانشگاه تلاش کردند که دانشگاه را عرصه فرهنگ و علم و تقویت ارزش‌ها و باورها کنند این روند بعد از انقلاب هم ادامه داشت. دانشگاه و محصولات آن كه کالاي غربي بود و بنا داشت انساني را تربیت کند که بر اساس انديشه هاي ليبراليستي باشد در انديشه و فرهنگ جامعه ما جايي نداشت.تعلیم هاي آسمانی و الهی بايد برون داد و محصول دانشگاه ما جوان عالم که بر پايه تربیت دینی رفتار اخلاقی دارد؛ باشد. امام(ره) به عنوان رهبر انقلاب می­گوید دانشگاه مبداء همه تحولات است و ایشان می داند اگر قرار باشد در جامعه تحولی رخ دهد بر محور و حول دانشگاه باید باشد. عملیاتی کردن این سخن خیلی دشوار است.رمز موفقیت امام (ره) این بود که  یک درخت در میان درختان دیگر بود و تبر به دست نگرفت تا  دیگر درختان را قطع كند. عظمت و ماندگاری ایشان این بود كه در جامعه يك صدا بالا نرود. دانشگاه هم همینطور است  انجمن، فکر و سلیقه خودش را دارد. هر مجموعه که ایجاد می شود باید به آنها میدان داد تا در چارچوب‌های نظام رشد کند و بالا بیایند البته مدیریت این مجموعه کار هر کسي نیست.

 شاخصه یک فرد توانمند برای اجرای چنین ماموریتی چیست؟

 در دانشگاه کسی باید مدیریت کند که هم از نظر علمیت و هم سعه صدر یک سرو گردن از دیگران بالاتر باشد. با شنیدن یک حرف متفاوت بر انگيخته نشود. شاخصه دیگر همدلی است زیرا جوان پر انژی است باید با جوان همدلی کرد. جوان یعنی آرمانخواهی. جوان یعنی به چالش کشیدن وضعیت موجود. ما باید همه اینها را قبول کنیم.تأثیرگذاری بر روی جوانان امروزه بسیار سخت است زیرا آبشخور فکری آنان بسیار زیاد و متنوع است کار کردن با این جوان سخت است. باید همه دست به دست هم دهند تا تلاشها در این راستا تبدیل به هم افزایی شود.

یکی از راهکارهای تأثیرگذاری بر دانشجویان دروس معارف است این دروس را چطور ارزیابی می کنید؟ دروس معارف در دانشگاه بعد از انقلاب ايجاد شد و کسانی که این دروس را در دانشگاه بنا کردند می دانند اگر حرفی  و مطلبی از دل برآید بر دل می نشیند. چه تعداد از اساتید معارف به عنوان نمایندگی حوزه هدایت انسان  وارد کلاس می شوند. چه تعداد از اساتید، دروس معارف را فرصتی برای آشتی دادن جوانان با ارزش‌ها و باورهای دینی تلقی می کنند. این عوامل می تواند  به عنوان برخی از نکات مهمی به شمار آید تا این دروس را تأثیرگذارتر کند.

 


خروج