دوشنبه ٢٧ خرداد ١٣٩٨
عنوان
عنوان
اخبار > شعاع دایره نگاه امام فقط به مسلمان ها نیست
 


شعاع دایره نگاه امام فقط به مسلمان ها نیست
شعاع دایره نگاه امام فقط به مسلمان ها نیست
گفت وگو با حجت الاسلام و المسلمين کمال خیرخواه، همکار پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی؛ شعاع دایره نگاه امام فقط به مسلمان ها نیست

گفت­وگو با حجت الاسلام و المسلمين کمال خیرخواه، همکار پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی

شعاع دایره نگاه امام فقط به مسلمان ها نیست

"ابعاد مختلف شخصیت امام(ره) هنوز برای بسیاری از دانشگاهیان و  حوزویان ما ناشناخته است. این که امام چه عظمتی دارد و چگونه توانسته در طول عمر مبارک، ترقی روحی و معنوی شان را رقم بزنند و به حقیقت وجودی شان واقف و مروج ایمان و توکل به پروردگار باشند. من تصور می کنم که نخبگان ما در این زمینه گام های بسیار بلندی می توانند بردارند. دانشگاهیان و شخصیت های حوزوی ما می توانند وجوه و لایه ها و ابعاد وسیع شخصیت و گفتمان امام را برای نسل حاضر و آیندگان تبیین کنند. شما نگاه کنید که افق دید حضرت امام (ره) تا چه اندازه افق و چشم انداز بلندی است. امام (ره) می فرمایند ما آمده ایم تا همه بشریت را اصلاح کنیم و به کمک همه انسانها بشتابیم. پس شعاع دایره نگاه امام فقط به مسلمان ها نیست. فقط مسلمانان نیستند که مورد نظر امام بودند بلکه تمام انسانها مد نظر ایشان قرار داشتند."

گفت­وگوی کمیته اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی را با حجت الاسلام و المسلمين کمال خیرخواه،همکار پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی  وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها درباره ابعاد و وجوه شخصیتی حضرت امام (ره) و ضرورت توجه دانشگاهیان به این مهم را می خوانید.

پرداختن به شخصیت جامع الاطرافی چون حضرت امام (ره) یک امر موسمی و تقویمی نیست چون امام به هیچ عنوان شخصیت زمان مندی نبودند. از این رو بررسی و واکاوی شخصیت حضرت امام به ویژه در برهه هایی که ممکن است شخصیت این مرد الهی  مورد تحریف و بدفهمی قرار گیرد مهم و حیاتی است. به عنوان اولین پرسش می خواستم درباره  شخصیت امام بپرسم و این که دانشگاهیان ما تا چه اندازه درباره شناخت و بررسی ابعاد شخصیتی امام مسئولیت دارند؟

تردیدی نیست امام (ره) شخصیت خودساخته،  دارای اندیشه های بلند و آشنا با روح تعالیم قرآن و پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم است.  مسلّم بدانید اگر شناخت و آگاهی که ایشان  از سند زنده اسلام یعنی قرآن و سخنان پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) نبود آن تحولی که حضرت امام در حوزه های سیاسی، بین الملل، منطقه ای، اجتماعی و فرهنگی پدید آوردند اتفاق نمی افتاد. اگر دقت بکنیم خواهیم دید که امام (ره) نه تنها در مسایل مربوط به دین از تمام زوایا شناخت داشت بلکه با تمام وجود آنها را درک کرده  بودند. یک پژوهشگر وقتی عمیقا در اندیشه ها و رفتار و مشی حضرت امام غور می کند و داوری ها و ذهنیت هایی که ممکن است به مثابه یک مانع در فهم اندیشه های امام عمل کند کنار می گذارد به این نکته می رسد که آن مرد بزرگ، تمام سخنانش بر پایه آموزه های اسلامی بود. ابعاد مختلف شخصیت امام هنوز برای بسیاری از دانشگاهیان و  حوزویان ما ناشناخته است. این که امام چه عظمتی دارد و چگونه توانسته در طول عمر مبارک، ترقی روحی و معنوی شان را رقم بزنند و به حقیقت وجودی شان واقف و مروج ایمان و توکل به پروردگار باشند. من تصور می کنم که نخبگان ما در این زمینه گام های بسیار بلندی می توانند بردارند. دانشگاهیان و شخصیت های حوزوی ما می توانند وجوه و لایه ها و ابعاد وسیع شخصیت و گفتمان امام را برای نسل حاضر و آیندگان تبیین کنند.

شما نگاه کنید که افق دید حضرت امام (ره) تا چه اندازه افق و چشم انداز بلندی است. امام (ره) می فرمایند ما آمده ایم تا همه بشریت را اصلاح کنیم و به کمک همه انسانها بشتابیم. پس شعاع دایره نگاه امام فقط به مسلمان ها نیست. فقط مسلمانان نیستند که مورد نظر امام بودند بلکه تمام انسانها مد نظر ایشان قرار داشتند.

البته ما در این زمینه باید دید وسیعی داشته باشیم. بسیاری به محض این که در معرض یک حادثه قرار می گیرند یا سخنی را  می شنوند، در حالی که مطلوب نظر آنان متناسب با فکر و اندیشه آنان به دست نیامده است تصور می کنند وای! اسلام از دست رفت و جوانان ما دین گریز شدند و چه و چه شد، در حالی که این طور نیست و آموزه های وحیانی و تعلیمات قرآن به ما نشان می دهد که بشر به سوی آن سرشت و فطرت الهی که خداوند مشخص کرده است، می رود. انسانی که دارای انگیزه های طبیعی است به هیچ عنوان نمی شود از انگیزه های طبیعی دور باشد.

نکته ای که وجود دارد درباره ارزیابی کارنامه دانشگاه ها در پیگیری اندیشه های حضرت امام  است. سوال من این است که به نظر شما ما چقدر توانستیم در دانشگاه ها تعالیم حضرت امام (ره) را گسترش دهیم؟ چقدر در این پروژه موفق بودیم؟

اگر بخواهیم با درصد حساب کنیم به نظر من هنوز کاری جدی ای در این باره انجام نداده ایم. نه اساتید و نه دانشجویان، ما  در این باره کاری نکرده ایم.

اگر از شما بخواهیم در یک جمله، توصیه ای به دانشجویان درباره خواسته های حضرت امام(ره) داشته باشید، چه نکاتی را گوشزد می کنید؟

من معتقدم امام (ره)، اسلام ناب را چنانچه حقیقت این اسلام و راه مسلمانی بود شناخت. گفتمان و اندیشه امام در واقع در یک کلام از امیرالمومنین علی (ع) گفته شده است، آن جا که خطاب به فرزندش امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود: با ظالم و ستمگر در ستیز باشید و در کنار مظلوم و ستمدیده قرار گیرید. امام از همه جوانان می خواهد که خداباور و خدامحور و عدالت خواه باشند. قرآن یک جا خطاب به مسلمانان می گوید چرا شما نشسته اید؟ چرا بر نمی خیزید و در راه خدا قیام نمی کنید؟ پس بنابراین ما اگر می خواهیم به درک همه جانبه ای از راه امام برسیم، این امر میسر نخواهد شد جز این که امتداد نگاه امام را پی بگیریم و بدانیم امام چه افقی را می دیده و مد نظر داشته است.

 

    


خروج