چهارشنبه ٣٠ آبان ١٣٩٧
عنوان
عنوان
اخبار > تبیین قرآن از چگونگی اعطای فرزند به حضرت مریم(س) در عالم ملکوت
 


آیت الله جوادی آملی عنوان کرد؛
تبیین قرآن از چگونگی اعطای فرزند به حضرت مریم(س) در عالم ملکوت
آیت الله جوادی آملی گفت: قرآن تصریح می‎کند جریان فرشته‎ای که بر حضرت مریم(س) نازل شد و فرمود که من مأمورم تا فرزندی را از جانب خدا به شما عنایت کنم، در عالمی فرای عالم ماده روی داد.

آیت الله جوادی آملی گفت: قرآن تصریح میکند جریان فرشتهای که بر حضرت مریم(س) نازل شد و فرمود که من مأمورم تا فرزندی را از جانب خدا به شما عنایت کنم، در عالمی فرای عالم ماده روی داد.

پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی؛یکی از سؤالاتی که امروزه و با توجه به پیشرفت های علمی در ذهن بسیاری از افراد خصوصا قشر جوان وجود دارد، جریان چگونگی فرزند دار شدن حضرت مریم (سلام الله علیها) است که پاسخ مفسر برجستۀ قرآن کریم و صاحب تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی به این سوال را که در درس تفسیر بیان فرمودند از نظر می گذرانیم:

آیت الله جوادی آملی در جلسۀ درس تفسیر سورۀ «ص» در مسجد اعظم به جريان «تمثّل» در قرآن اشاره کرد و بیان داشت: در بخشی از آيات قرآن کريم به جريان «تمثّل» تصريح شده است؛ نظير جريان حضرت مريم(سلام الله عليه) که ذات اقدس الهي مي ‌فرمايد: ﴿فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا﴾ ما فرشته را که روحي از مخلوقات ماست براي مريم(سلام الله عليها) به طرف او ارسال کرديم، اين فرشته به صورت يک مرد درآمده و مريم(سلام الله عليها) که براي اوّلين بار چنين صحنه‌اي را مي‌ بيند می فرمايد: ﴿أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِيًّا﴾ که خيال کرد اين مرد نامحرم است، بعد فرشته گفت: من از طرف خدا آمدم ﴿أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِيًّا﴾.

صاحب تفسیر تسنیم در ادامه به توضیح بحث«تمثّل» پرداخته و گفت: جريان «تمثّل» اين‌طور است که اگر کسي در کنار حضرت مريم(سلام الله عليها) مي‌ ايستاد آن شخص نمي‌ ديد؛ مثل اينکه وقتي فرشته‌ها بر وجود مبارک پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) نازل مي‌ شدند عدّه‌اي نمي‌ ديدند، البته گاهي به برکت معجزه آن حضرت طوری مي‌ شد که ديگران هم مي ‌ديدند؛ نظير مشاهده «دحيه کلبي» و مانند آن، اما وقتي فرشته وارد مي ‌شود چون به صورت تمثّل است و نه تجسّم خارجي دیده نمی شود، اين‌طور نيست که اگر فرشته وارد شد انسان درب اتاق را ببندد و او نتواند بيرون برود، بلکه در فضاي هويّت خود شخص است؛ براي اينکه روشن شود که مثال متّصل يا مثال منفصل در بيداري چيست، بايد گفته شود که شبيه عالم رؤياست.

وی ادامه داد: داستان حضرت مریم و داوود و حضرت آدم وحوا، در عالم واقعی نبود بلکه در عالم ملکوت بود که نظیر این عالم نیست و لذا شریعت در آن جایی ندارد.

این حکیم متأله افزود: قرآن تصریح می کند فرشتهای که بر حضرت مریم(س) نازل شد و فرمود که من مأمور شدهام تا فرزندی را از جانب خدا به شما عنایت کنم، در عالمی فرای عالم ماده روی داد و به همین خاطر بود که مسئله محرم و نامحرمی وجود نداشت.لذا فرشته در عالم مثال وارد می شود و این مقام جای نهی از منکر و معصیت و حلال و حرام نیست؛واین حالت حالتی است که واقعی نیست پس نمی توان کسی را توبیخ کرد.

بنابراین زمانی هم که امام حسین(ع) به سوی کربلا حرکت می کردند در راه چنین حالتی به ایشان دست داد و ایشان فرمودند که به من گفته شد که به سمت مرگ می رویم و همانجا انا لله خواندند؛ و این حالت به قول فرمایش مرحوم علامه، حالت خواب نبود بلکه حالت منامیه بود.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه خواب با رؤیا و رؤیا با حالت منامیه و مثال متصل تفاوت دارد افزوند: اینها هر کدام مرتبهای دارند که با هم متفاوت هستند؛ تمثل برای معصومین سند است و داستان وارد شدن پیامبر(ص) به مسجد الحرام نیز در همین عالم اتفاق افتاد.

منبع: مهر


خروج