سه شنبه ٣٠ آبان ١٣٩٦
عنوان
عنوان
اخبار > کتاب تفسیر سوره یاسین
 


کتاب «تفسیر سوره یاسین» نوشته حجت الاسلام صفوی منتشر شد.
کتاب تفسیر سوره یاسین
کتاب «تفسیر سوره یاسین» نوشته حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا صفوی منتشر شد.

انتشار دومین کتاب قرآنی :کتاب «تفسیر سوره یاسین» نوشته حجت الاسلام صفوی منتشر شد.

 به گزارش پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی: کتاب «تفسیر سوره یاسین» نوشته حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا صفوی، عضو هیأت

 علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 280 صفحه رنگی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

سورة یاسین سی و ششمین سوره در ترتیب مصحف شریف و سی و نهمین یا چهل و یکمین  سوره در ترتیب نزول به شمار آمده است. این سوره ـ در هر دو نظر ـ بعد از سورة جِنّ و قبل از سورة  فُرقان نازل شده است. سورة یاسین  83 آیه دارد و از سوره‌های مکّی است. نام این سوره از حروف مقطعه اش، آنگونه که تلفظ می شود، گرفته شده است. پیامبر اکرم(ص) و امامان اهل بیت(ع) نیز آن را به همین نام یاد کرده اند.

نویسنده در این کتاب، به شیوه تفسیر قرآن به قرآن، به تفسیر آیات سوره‌ یاسین می پردازد. در بخشی از مقدمه کتاب درباره شیوه تفسیری نویسنده می خوانیم: «کتاب حاضر که تفسیر مانندی از سورة یاسین است، نخست یک یا چند آیه را با ترجمة آن می­آورد، سپس لغات آن را از جهت صرفی تحلیل می­کند و مصدر ومعنای آن را باز می­گوید. آنگاه در عنوان توضیحات، کلمات یا جملاتی را که به شرح بیشتری نیاز دارند توضیح می­دهد، سپس ذیل عنوان گزارشی از آیات، خلاصه و چکیدة مفهوم آن‌ها را باز می­گوید و نکته­هایی را که استفاده می­شود، ثبت می­کند و سرانجام در بخش شرح و بیان که بخش اصلی این اثر است، به بیان آیات می­پردازد و مطالبی را که در بخش گزارشی از آیات آورده با دلایل و شواهد آیات قرآنی توضیح و شرح می­دهد.

از ویژگی­های این اثر، قرآن محوری آن است؛ یعنی تلاش بر آن بوده که اولاً از طرح دیدگاه­های مختلف و انظار گوناگون مفسران و قیل و قال­ها، به جز در مواردی بسیار اندک، احتراز شود و تنها به آنچه آیات قرآنی گویای آن است بسنده گردد.

ثانیاً سعی بر آن بوده که از ذکر مطالب پیرامونی آیات پرهیز شود و فقط مطالبی در شرح آید که آیات مورد بحث، آن‌ها را می­نمایاند، یا به آن‌ها اشاره دارد. البته برای اثبات یک نکته، یا آشکارتر شدن یک برداشت، به آیاتی دیگر را که در آن زمینه یافته و برای برداشت­ها و نکته­ها شاهدی به شمار می­آمده ثبت شده است. در نتیجه، تفسیر قرآن به قرآن که هدف نگارنده بوده، تا حدودی شکل گرفته است.»

 

 


خروج