کتاب «جهان اسلام و خيزش آگاهي» نوشته دکتر مظفر اقبال منتشر شد
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی؛ کتاب «جهان اسلام و خيزش آگاهي» نوشته دکتر مظفر
اقبال (اندیشمند مسلمان پاکستانی مقیم کانادا و رئیس مرکز اسلام و علوم کانادا) در 192 صفحه
از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.
این کتاب از یک مقدمه و زندگینامه و همچنین 20 گفتار و گفتگو و مقاله دكتر مظفر اقبال تشکیل شده است که پیش از این، طی 10 سال اخیر در نشریات و سایتهای مختلف منتشر شده اند. عناوین گفتارها و مقالات این کتاب عبارتند از: ريشهها، بنيادها و تاريخ نهضت جهانی اسلام، منشاء ناپلئوني دو قرن ظلم به مسلمانان، جهان اسلام و روشنفكران غربگرا، دستورالعملي براي جوامع مسلمان، اشتهاي بيپايان آمريکا براي خونريزي، تجربه تأسیس حكومت اسلامي از مدينه النبي تا دوران معاصر، خيزش آگاهي، سرمایه اجتماعی جهان اسلام و آینده، انقلاب اسلامي ايران اميد همه مسلمانان جهان است، اسلامی سازی علوم؛ چهار نگرش اسلامي براي توسعه مدرنيته اسلامي، اسلام و علم: پاسخ به رویکردی نادرست، آيا تكنولوژى هويت اسلامى را به مخاطره انداخته است؟، طب اسلامی، سنت شفای روحانی، عدالت و قدرت و منابع پایدار و جاودان قدرت در برابر تروریسم.
در بخش پیوستها هم عناوین زیر آمده است: نگرش غربی ها به قرآن همراه با مباحث سیاسی
است، بررسی سنت دانشنامهنویسی دربارۀ اسلام، بعضی فرقههای اسلامی از یهود و نصاری
تبعیت میکنند، نمایش کاذب پیمان عدم تکثیر هستهای و گزارشی از کتاب «اسلام، علم،
مسلمانان و فناوری؛ گفتگوی مظفر اقبال با سید حسین نصر».
زندگینامه نویسنده
دكتر مظفر اقبال متفکر مسلمان پاکستانی و بنیانگذار و رئیس مركز «اسلام و علوم» كاناداست.
وی در رشته شیمی از دانشگاه «ساسكاچوان» كانادا موفق به اخذ مدرك دكترا شد و پس از آن،
در «مؤسسه عصبشناسی دانشگاه مكگیل» در مونترئال مشغول به كار شد و در آنجا دارویی
برای ردیابی تومورهای مغزی ساخت.
مظفر اقبال در سال 1954 در شهر لاهور پاكستان به دنیا آمد و در سال 1979 به كانادا مهاجرت
نمود كه از آن زمان تاكنون در سِمَتهای تحقیقاتی و دانشگاهی در دانشگاههای ویسكانسین ـ
مدیسون (85ـ1984)، مكگیل (1986) و ساسكاچوان (1984ـ1979) به فعالیت پرداخته است.
سالهای 1990 تا 1999 را در پاكستان به سر برد كه در مقطعی به مدیریت كمیته همكاریهای
فنی و علمیِ سازمان كنفرانس اسلامی و سپس مدیریت آكادمی علوم پاكستان منصوب گردید.
وی در سال 1996 از مسئولیتش استعفا داد و سه سال بعد به كانادا بازگشت و دغدغههایش را در
حوزه «سنت عقلانی اسلام»، «تاریخ اسلام»، «جنبههای فلسفی و متافیزیكی ارتباط اسلام و
علم»، «اسلام و غرب» و «اسلام و مدرنیته» دنبال میکند.
|